سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دروغ نگفتم و دروغ نشنودم ، و گمراه نشدم و کسى را گمراه ننمودم . [نهج البلاغه]
 
امروز: سه شنبه 103 اردیبهشت 11

امام رضاع را به گونه های متفاوتی می شناسند. گروهی او را شفابخش بیماری های جسمی و روحی متوسلان به اهل بیت می دانند، عده ای حضرتش را مظهر بخشش و تجلی رحمت خداوندی در مقابل مستضعفان و مستمندان توصیف می کنند و بعضی دیگر آن بزرگوار را نمونه عالی مهربانی و عطوفت می دانند که با ضمانت زندگی آهو، اوج شفقت و پاسداری از زندگی و مخلوقات خداوند را به نمایش می گذارد.
در کنار این عده ، امام رضا ع از دید گروه دیگری از دانشمندان ، مظهر و نمونه سیاست الهی و مبارزه سیاسی علیه ظلم و تزویر است.

بقیه در ادامه مطلب

 


آن امام برحق در شرایطی به مقابله با مزوران و ریاکاران شتافت که آنان در پی آن بودند که ولایتعهدی او را دستمایه فریب مردم مسلمان و پیروان پاک اهل بیت عصمت و طهارت کنند.
در آن شرایط، سیاست الهی امام هشتم ، مکر دشمنان خداوند را برملا ساخت و راهی تازه فراروی مبارزان شیعه گشود. علاوه بر این برداشت ها، برخی از دانشمندان علی بن موسی ع را که جامع علوم غیب و شهود بود، تجلی علم الهی دانسته و این خصیصه را مهمترین وجه شخصیت آن بزرگوار می دانند؛ و بعضی دیگر به دلیل تقوا و ورع و خلق نیکو و بی مانندش ، وی را مظهر سبحانیت پروردگار می شناسند.
اما به راستی کدام یک از این وجوه شخصیتی گویای حقیقت وجودی آن ولی خداوند است؟ بی گمان هر یک از این خصوصیات نشانگر گوشه ای از ژرفای وجود امام رضا ع است. امام هشتم به همان اندازه از علم خداوند بهره برده است که از پاکیزگی و پرهیزکاری الهی.
رحمت و مغفرت الهی به همان حد در وجود علی بن موسی ع تجلی یافته که کیاست و تدبیر او؛ و مبارزه علیه ظالمان به قدر مهربانی با انسان ها، در مشی این فرزند رسول گرامی ص یافت می شود.
حقیقت آن است که امام رضا ع مظهر یک انسان کامل است ؛ انسانی که تمامی خصایص برجسته و تمامی ویژگی های انسانیت را در اوج و کمال خود داراست. انسان کامل در هر شرایط، به طریقی ، نور حق و عدالت و سعادت از وجود خود ساطع می کند.
انسان کاملی همچون امام رضاع در دشوارترین شرایط سیاسی و اجتماعی گام به سرزمین ایران می گذارد و به قطب عاشقان و شیفتگان طریق رستگاری بدل می شود. به یمن وجود امام هشتم ع ، ایران به قلب دنیای اسلام بدل می شود و بزرگترین نهضت های تاریخ اسلام در آن شکل می گیرد.
برای امروز، و همیشه تاریخ ، امام رضا ع شخصیتی آرمانی برای ایرانیان و تمامی مسلمانان آزاده جهان خواهد بود و حرم مصفای او میعادگاه تمامی انسان هایی شده است که قدم به طریق عرفان و سعادت گذاشته اند.

دکتر علی اصغر شعردوست

 نوشته شده توسط محمد گودرزی در یکشنبه 86/10/2 و ساعت 12:59 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم

خورشید هشتم
محمد گودرزی
بنده در سال 1360 در خانواده ای مذهبی در تهران به دنیا آمدم. تحصیلات خود را تا مقطع پیش دانشگاهی در همانجا گذراندم و سپس برای ادامه تحصیل در حوزه علمیه وارد مشهد شدم.در مشهد مدت 6 سال در مدرسه علوم دینیه امام محمد باقر علیه السلام تحصیل کردم و از خرمن اساتید گرانبهایی چون آیت الله رضازاده، آیت الله سیدان ، حجت الاسلام و المسلمین دهشت و جناب حجت الاسلام والمسلمین دیانی ، خوشه هایی گرانبها چیدم. و هم اکنون در رشته علوم حدیث در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشغول به تحصیل می باشم.

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 32
مجموع بازدیدها: 234321
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه