سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
کسى از شما نگوید خدایا از فتنه به تو پناه مى‏برم چه هیچ کس نیست جز که در فتنه‏اى است ، لیکن آن که پناه خواهد از فتنه‏هاى گمراه کننده پناهد که خداى سبحان فرماید : « بدانید که مال و فرزندان شما فتنه است » ، و معنى آن این است که خدا آنان را به مالها و فرزندان مى‏آزماید تا ناخشنود از روزى وى ، و خشنود از آنرا آشکار نماید ، و هر چند خدا داناتر از آنهاست بدانها ، لیکن براى آنکه کارهایى که مستحق ثواب است از آنچه مستحق عقاب است پدید آید ، چه بعضى پسران را دوست دارند و دختران را ناپسند مى‏شمارند ، و بعضى افزایش مال را پسندند و از کاهش آن ناخرسندند . [ و این از تفسیرهاى شگفت است که از او شنیده شده . ] [نهج البلاغه]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 8

ابوعلى یا ابوجعفر دعبل خزاعى ، از خاندانى معروف به تقوا و دیندارى و فضیلت و شجاعت است. پدرش على بن رزین، و عمویش عبدالله بن رزین، و پسرعمویش ابوجعفر محمد و برادرانش ابوالحسن على و رزین، همه شاعر بودند و سخنور.
گفته اند که اصلش از کوفه است و بعضى هم او را قریشى دانسته اند. بیشتر در بغداد مى زیست و از ترس معتصم که به هجوش پرداخته بود، مدتى از شهر بیرون رفت. به روزگار مطلب بن عبدالله بن مالک به مصر آمد و از طرف او به ولایت « اسوان » منصوب شد. ولى بعداً چون دریافت که شاعر هجوش کرده است، او را از آن مقام برکنار کرد.
علامه امینى ، زندگى وى را چهار مرحله دانسته است:
1 ـ فداکارى او در مهر خاندان عصمت.
2 ـ نبوغ او در شعر و ادب و تاریخ و تألیفهایش.
3 ـ روایت حدیث و راویان حدیث از سوى او و کسانى که دعبل از جانب آنان به نقل حدیث پرداخته است.
4 ـ رفتارش با خلفا و پس از آن، شوخ طبعى ها و نوادر کارهایش و ....
ادامه مطلب...

 نوشته شده توسط محمد گودرزی در دوشنبه 86/7/30 و ساعت 12:55 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم

خورشید هشتم
محمد گودرزی
بنده در سال 1360 در خانواده ای مذهبی در تهران به دنیا آمدم. تحصیلات خود را تا مقطع پیش دانشگاهی در همانجا گذراندم و سپس برای ادامه تحصیل در حوزه علمیه وارد مشهد شدم.در مشهد مدت 6 سال در مدرسه علوم دینیه امام محمد باقر علیه السلام تحصیل کردم و از خرمن اساتید گرانبهایی چون آیت الله رضازاده، آیت الله سیدان ، حجت الاسلام و المسلمین دهشت و جناب حجت الاسلام والمسلمین دیانی ، خوشه هایی گرانبها چیدم. و هم اکنون در رشته علوم حدیث در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشغول به تحصیل می باشم.

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 17
مجموع بازدیدها: 234276
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه